Het artikel beschrijft op een heldere manier hoe oplichters opereren via onbekende telefoonnummers en waarom het belangrijk is alert te blijven. De belangrijkste punten op een rij:
Onbekende nummers:
Word je gebeld door een onbekend of buitenlands nummer? Neem niet op, zeker niet als je geen contacten in dat land hebt. Veel van deze oproepen zijn bedoeld om je op te lichten.
De werkwijze van oplichters:
Oplichters doen zich vaak voor als medewerkers van bekende bedrijven, banken of overheidsinstanties.
Ze proberen angst of haast te creëren, bijvoorbeeld door te verwijzen naar een “onverwachte bestelling” of “verdachte activiteiten op je bankrekening”.
Vaak vragen ze om software zoals TeamViewer te installeren of om geld over te maken naar een zogenaamd “veilige rekening”.
Wangirifraude:
Bij wangirifraude word je kort gebeld vanuit het buitenland. Als je terugbelt, kom je terecht bij dure betaalnummers, wat kan leiden tot een torenhoge telefoonrekening.
Wat je kunt doen:
Neem geen telefoontjes aan van onbekende nummers.
Bel niet terug naar nummers die je niet vertrouwt.
Denk je dat de oproep legitiem is, bijvoorbeeld van je bank? Verbreek de verbinding en bel zelf het officiële telefoonnummer.
Providers en beveiliging:
Providers zoals KPN blokkeren verdachte nummers zodra ze deze ontdekken. Daarnaast kun je op je eigen telefoon specifieke nummers blokkeren.
Conclusie:
Blijf alert en deel geen persoonlijke informatie met onbekenden. Neem voorzorgsmaatregelen om jezelf te beschermen tegen fraude via de telefoon.
Het juiste deurbeslag is essentieel voor inbraakpreventie. Standaard deurschilden bieden vaak onvoldoende bescherming tegen moderne inbraaktechnieken zoals de cilinder eruit trekken (kerntrekken) of breken (Bulgaarse methode), terwijl SKG3-gecertificeerde deurschilden speciaal zijn ontworpen om inbrekers te weren.
1. Kerntrekken
Standaard deurschilden bieden geen bescherming tegen kerntrekken, een populaire inbraakmethode waarbij de cilinder uit het slot wordt getrokken. SKG3- deurschilden zijn voorzien van kerntrekbeveiliging en maken deze methode vrijwel onmogelijk.
2. Forceren en Breken Standaard deurschilden zijn vaak gemaakt van zwakke materialen die makkelijk kunnen worden geforceerd. SKG3-deurschilden zijn sterker en bestand tegen brute krachtmethoden.
3. Geen certificering Standaard deurschilden missen vaak een veiligheidskeurmerk. SKG3-deurschilden zijn gecertificeerd, wat garandeert dat ze getest en effectief zijn tegen inbraak.
Hoe Pro-Slotenmaker.nl kan Helpen
Met jarenlange ervaring biedt Pro-Slotenmaker.nl deskundig advies en professionele installatie van SKG3-deurschilden. Wij analyseren uw situatie en zorgen voor de juiste materialen en installatie, zodat uw woning optimaal beveiligd is tegen inbraak.
Kortom; SKG3-deurschilden bieden veel meer veiligheid dan standaard opties en met de hulp van Pro-Slotenmaker.nl bent u verzekerd van maximale bescherming.
Inbrekers sloegen de afgelopen twaalf maanden relatief het vaakst toe in Almere. Op Urk werden naar verhouding de minste inwoners geconfronteerd met een inbraak. Dit blijkt uit data van de politie, die door de gezamenlijke regionale omroepen is geanalyseerd.
In Almere waren sinds juni vorig jaar 211 woninginbraken. Dit betekent dat er in die gemeten periode bijna 1 inbraak per 1000 inwoners plaatsvond. In Lelystad werden 68 inbraken gemeld. Dat betekent dat er 0,85 inbraak per 1000 inwoners was.
Per postcode
De inbraakcijfers worden door de politie per postcodegebied verzameld en gepubliceerd. Het grootste aantal inbraken van Nederland was de afgelopen 12 maanden het zuiden van Tilburg en in het centrum van de stad Groningen.
In Flevoland zijn sinds juni vorig jaar 349 inbraken gemeld. Het aantal pogingen tot inbraak dat door de politie werd geregistreerd is 118.
De meeste Flevolandse inbraken (28) waren in postcodegebied 1324 (Almere Stad), gevolgd door 8226 (Lelystad Waterwijk/Landerijen) en 1335 (Almere Buiten) en 1321 (Almere Stad).
Opvallend is het aantal inbraken per duizend inwoners in de zuidlob van Zeewolde. Dat getal wordt vertekend door het geringe aantal inwoners in het gebied.
Hoe doen we het landelijk?
Het aantal inbraken in Flevoland ligt onder het landelijk gemiddelde. In de provincie Groningen vonden er de afgelopen twaalf maanden per 100.000 inwoners de meeste inbraken plaats. In Overijssel en Zeeland waren het er de minste.
In totaal waren er in de periode tussen 1 juni 2023 en 31 mei 2024 landelijk 16.536 inbraken en 4.600 pogingen tot inbraak. De meeste daarvan waren in de maanden juli en augustus en in de ‘donkere maanden’.
Donkere dagen: zo hou je inbrekers buiten de deur!
Met de donkere herfst- en wintermaanden slaan inbrekers vaker hun slag. In het donker zijn ze minder zichtbaar en kunnen ze gemakkelijker hun gang gaan dan in de zomer. Buurtpreventieteams, de politie en gemeentes bundelen juist nu hun krachten om het aantal woninginbraken te verlagen. Daarom zeven tips om inbrekers buiten de deur te houden.
Advies 1
Sluit ramen en deuren en doe alles op slot. Ook als je alleen even boodschappen gaat doen of de hond uit gaat laten. Laat sleutels trouwens nooit aan de binnenkant van de deur zitten.
Advies 2
Geef je woning een bewoonde indruk. Gebruik tijdschakelaars en bewegingssensoren. Leg een krant open op tafel. Weekendje weg? Licht de buren in, zodat zij een oogje in het zeil kunnen houden.
Advies 3
Leg waardevolle spullen uit het zicht, zoals tablets, mobieltjes, sieraden of een geldkistje. Als een dief niet kan zien dat er iets te halen valt, gaat hij meestal geen gokje wagen.
Advies 4 Start een buurtpreventiegroep in jouw buurt, bijvoorbeeld via Whatsapp. Vaak is ook de wijkagent er nauw bij betrokken. Samen weet je meer en wordt de wijk snel veiliger als iedereen alert is.
Advies 5
Toeter niet overal rond dat je niet thuis bent. Hoe verleidelijk het ook is om op Instagram, Twitter of Facebook te delen dat je vakantieoord fantastisch is, doe dat niet. Onderweg een weblog bijhouden, vinden inbrekers ook heel interessant.
Advies 6
Zorg voor keurmerk hang-en-sluitwerk SKG2 SKG3
Advies 7
Bel direct 112 bij verdachte situaties. De politie komt liever te vaak dan te laat. Snel alarm slaan, betekent een grotere kans om de inbrekers te pakken.
Altijd maar schimmige oproepen van onbekende nummers: dit zit erachter
Steeds maar weer gebeld worden door onbekende telefoonnummers, buitenlands of Nederlands. Herkenbaar? Misschien neem je sowieso nooit op. Er zouden tenslotte zomaar oplichters achter kunnen zitten. Maar waar krijg je nou precies mee te maken als je wél opneemt? Tanya Wijngaarde van Fraudehelpdesk geeft uitleg.
“Heb je geen familie of vrienden in het land van waaruit je gebeld wordt? Neem een onbekend buitenlands nummer dan sowieso niet op.” Dat is, hoe simpel ook, een belangrijke tip waarmee Tanya Wijngaarde van wal steekt. “Het gaat bijna altijd om oplichting.”
‘Hallo, met Amazon’ Zelf is ze ook op haar hoede als een journalist van RTL Nieuws haar belt met een voor haar onbekend mobiel telefoonnummer: “Ik krijg de laatste tijd zelf ook weer veel verdachte oproepen. Zeker ook van Nederlandse nummers.”
Dat achter de oproep van een onbekend nummer zomaar een oplichter kan zitten, weten de meeste mensen wel. Maar hoe werken die criminelen dan precies? Veelal doen ze zich wanneer je opneemt voor als helpdeskmedewerkers van een groot bedrijf, weet Wijngaarde. “Amazon komen we de laatste tijd vaak tegen.”
Ze schetst: “Je krijgt dan bijvoorbeeld eerst een bandje aan de lijn. U heeft een opvallend dure bestelling gedaan. Klopt dit niet, toets 1.”
Geschrokken druk je op die 1. Je hebt immers niks besteld. “Dan krijg je iemand aan de lijn die zegt: ah, u was het niet? Ik kan het wel voor u annuleren en u hier voortaan tegen beschermen. Ik kan direct met u meekijken in uw computer.”
‘Mag ik meekijken?’ Dan moet je alleen wel even een softwareprogramma installeren voor toegang op afstand, zoals TeamViewer. “Dan heeft zo iemand toegang tot je computer of telefoon. Oplichters kunnen dan proberen je bankrekening leeg te halen.”
Bij de Fraudehelpdesk kwamen dit jaar tot nu toe 279 meldingen binnen van dit type fraude, dat om het ingewikkeld te maken ‘helpdeskfraude’ heet. Van de melders gaven 39 mensen aan dat hen daadwerkelijk geld afhandig werd gemaakt. In totaal gingen zij naar eigen zeggen voor 22.000 euro het schip in.
Ook veel gemeld: het telefoontje ‘van de bank’. “Neem je op, dan krijg je iets te horen als: we hebben vreemde activiteit gezien op uw bankrekening.”
Vervolgens word je overgehaald geld over te maken naar een ‘veilige rekening’. Wijngaarde vermoedt dat informatie afkomstig uit dataleks hier vaak heel handig bij gebruikt wordt. “Als iemand aan de andere kant van de lijn weet wie je bent, waar je woont, wat je rekeningnummer is, dan wekt dat vertrouwen.”
Veel geld
Criminelen kunnen een aardige boterham verdienen aan telefoontjes ‘van de bank’. De Fraudehelpdesk kreeg er in 2023 vooralsnog 838 meldingen over binnen, waarbij 131 keer geld zou zijn buitgemaakt. In totaal ging het volgens de melders zelf om ruim anderhalf miljoen euro.
Neem niet op als je een nummer niet kent en hang op als je onraad ruikt tijdens een gesprek. Wijngaarde kan het niet vaak genoeg benadrukken. “Als je denkt dat het misschien echt je bank is die belt: verbreek de verbinding en bel zelf naar het vertrouwde telefoonnummer dat je van ze hebt.”
Op de website van de politie staat: “Het komt ook voor dat criminelen zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst.”
Aan het einde van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer, zegt ook de politie. “Goed om te weten: overheidsinstanties vragen nooit naar betaalgegevens en vragen nooit om software op telefoon of computer te installeren.” Geld overmaken? Ook geen gangbaar verzoek. Niet doen dus.
Wangiri
Vorig jaar waren er volgens de Fraudehelpdesk veel schimmige Engelstalige telefoontjes, zogenaamd van buitenlandse politie, justitie of rechtbanken. Dat is weer afgenomen.
Ook op het gebied van zogeheten wangirifraude lijkt het rustiger dan voorheen. Daarbij word je gebeld uit het buitenland, 0044 bijvoorbeeld, en gaat de telefoon maar kort over.
Bel je terug, dan hang je ongemerkt aan de lijn met peperdure betaalnummers. Dat zie je dan vaak pas terug op een opvallend hoge telefoonrekening. “Maar dat wordt bij de Fraudehelpdesk eigenlijk nog maar zelden gemeld.”
Wat kan een provider doen?
Telefoonprovider KPN laat aan RTL Nieuws weten ‘in de praktijk helaas af en toe’ wel helpdeskfraude te zien. Samen met andere operators en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt geprobeerd die vorm van criminaliteit tegen te gaan.
“Als we zien dat dat nummers voor dit soort doeleinden worden gebruikt, blokkeren we ze direct. Ook kun je in je eigen toestel de oproeper blokkeren.”
Ook vanuit KPN-hoek nog maar eens het dringende advies: “Neem niet op bij vreemde nummers. Bel niet terug. En als je ze onverhoopt toch aan de lijn hebt: deel geen gegevens en werk niet mee.”
Rechter Canada: Emoji opgestoken duim telt als handtekening
Emoji opgestoken duim telt als handtekening. De emoji van een opgestoken duim kan volgens een rechter in Canada in sommige gevallen even rechtsgeldig zijn als een handtekening. Volgens de rechter is het hoog tijd dat de rechtspraak zich aanpast aan de ‘nieuwe werkelijkheid’ als het gaat om de manier waarop mensen met elkaar communiceren.
Inzet van de rechtszaak in de midden-Canadese provincie Saskatchewan was de overeenkomst om een grote partij vlas te kopen tegen een vastgestelde prijs, schrijft de Britse krant The Guardian. Het bedrijf dat de vlas wilde kopen, sms’te de afbeelding van het contract naar een landbouwer en schreef daarbij: “Gelieve het vlascontract te bevestigen.” De boer reageerde met de emoji van een opgestoken duim.
Maar toen de afgesproken datum was verstreken, had de boer niets geleverd. Intussen was de prijs voor vlas behoorlijk gestegen. In de rechtbank betoogde de koper dat hij ervan uitging dat het opgestoken duimpje betekende dat de landbouwer akkoord was gegaan met de overeenkomst. De boer zei dat hij met het duimpje alleen maar had willen aangeven dat hij het contract had ontvangen.
‘Acceptabele vorm’
Zijn advocaat voerde aan dat de man ‘geen emoji-deskundige is’. Maar rechter Timothy Keene schrijft in het vonnis ‘dat een 👍-emoji weliswaar een onconventionele manier is om een document te ondertekenen, maar onder deze omstandigheden een acceptabel middel om de bedoeling van een handtekening over te brengen’.
De landbouwer moet nu 82.000 Canadese dollar schadevergoeding betalen aan de koper (omgerekend ruim 56.000 euro). Zijn advocaat liet de rechter weten bang te zijn dat de nieuwe interpretatie ‘de sluizen zou openen’ als ook een betekenis zou moeten worden toegekend aan emoji’s als 🤜 en 🤝.
Nieuwe uitdaging en veiligheid inbouwen.
Rechtbanken moeten niet niet blind zijn voor dit soort ontwikkelingen, zei Keene. “Dit lijkt in de Canadese samenleving de nieuwe werkelijkheid en rechtbanken zullen voorbereid moeten zijn op nieuwe uitdagingen die voortkomen uit het gebruik van emoji’s en dergelijke.”
In Nederland worden in andere regelingen uitsluitend producten toegestaan die hier zijn gecertificeerd of waarvoor een conformiteit verklaring is afgegeven. De Nationale Richtlijn Beveiliging onderschrijft dat er bij voorkeur gecertificeerde producten dienen te worden gebruikt. Maar de NRB biedt ook de mogelijkheid om, onder voorwaarden, producten toe te passen zonder certificering of producten met een buitenlandse certificering en dit specifiek op te nemen in het NRB- beveiligingsplan, PvA of PvE.
Wanneer kan zich zo’n situatie voordoen?
Bijvoorbeeld als er geen gecertificeerde producten voor een specifieke situatie voorhanden zijn.
Of als het gebruik van deze alternatieve producten of oplossingen de braakvertraging bevordert.
Dit kan in sommige gevallen ook kostenbesparend werken, bijvoorbeeld als het om meerdere deuren of ramen gaat. Vaak zijn deze oplossingen nodig in verband met verzwakking van de constructie of gebrek aan afdoende montage mogelijkheden en dus het op niveau brengen daarvan. Hoeklijnen, strips of koker profielen om zo een hogere braakvertraging te realiseren.
Producten die in het buitenland voldoen aan bepaalde eisen, kunnen worden opgenomen in het Oplossingen Register mits een conformiteitverklaring is verstrekt en de casus is getoetst door het College van Techniek (CvT).
Een inbraak is zo gebeurd. Een slecht slot kan namelijk makkelijk geforceerd worden. Inbrekers hebben daar verschillende trucjes voor. Denk aan cilinders forceren, sloten open pikken, boren en kloppen. Goede en veilige sloten zijn gelukkig bestand tegen deze inbraakpraktijken. Is uw slot kapot of geforceerd? Of heeft u zichzelf buitengesloten? Dan is het van belang om een vakkundige slotenmaker in te huren. Uw veiligheid moet namelijk gewaarborgd blijven, zodat u met een gerust hart van huis kunt. Hieronder leest u alles over de slotenmakerprijzen en de diensten van Pro-slotenmaker.nl.
Het is van groot belang uw huis goed te beveiligen. Een van de belangrijkste aspecten daarvan is het kiezen van de juiste soorten sloten. De markt biedt tegenwoordig een breed scala aan verschillende soorten sloten, maar de keuze van het juiste slot hangt af van het type deur of raam dat u wilt beveiligen.
Het bedrijf KeyService Nederland / Plumberservice uit Helmond en de bestuurder daarvan hebben van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete gekregen van in totaal 250.000 euro. Het bedrijf hield er ‘misleidende en agressieve praktijken’ op na waardoor klanten in nood voor duizenden euro’s werden uitgeknepen.
We gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door uw voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies. U kunt echter de Cookie-instellingen bezoeken om een gecontroleerde toestemming te geven en door vervolgens op "Akkoord en doorgaan" te klikken. Lees hier onze privacy- en cookieverklaring.
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. We gebruiken functionele cookies om het gedrag van websitebezoekers na te gaan en de website aan de hand van deze gegevens te verbeteren. Daarnaast plaatsen derden marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Met het plaatsen van marketing cookies worden persoonsgegevens verwerkt. U geeft toestemming voor deze verwerking wanneer u op "Alles accepteren" klikt. Wilt u niet alle cookies accepteren? Dan kunt u dit op ieder moment aanpassen in de cookie instellingen onderaan de pagina. Lees voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
Cookie
Looptijd
Omschrijving
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookies worden gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Noodzakelijk" op te slaan.
viewed_cookie_policy
11 months
De cookie wordt ingesteld door de GDPR Cookie Consent-plug-in en wordt gebruikt om op te slaan of de gebruiker al dan niet toestemming heeft gegeven voor het gebruik van cookies. Het slaat geen persoonlijke gegevens op.
Functionele cookies zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken. Deze cookies zijn nodig om ervoor te zorgen dat jij een optimale gebruikerservaring hebt. Het is 100% anonieme informatie en dus niet te herleiden naar jou. Volgens de GDPR-wetgeving hoeft er geen toestemming gevraagd te worden om functionele cookies te gebruiken.
Cookie
Looptijd
Omschrijving
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
De cookie wordt ingesteld door GDPR-cookietoestemming om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Functioneel" vast te leggen.
Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
Cookie
Looptijd
Omschrijving
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Prestaties" op te slaan.
Analytische cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe websitebezoekers onze website gebruiken en beleven. Deze informatie stelt ons in staat om de website te optimaliseren, de werking ervan te controleren en gebruikerservaring te verbeteren. Het is 100% anonieme informatie en dus niet te herleiden naar jou. Volgens de GDPR-wetgeving hoeft er geen toestemming gevraagd te worden om analytische cookies te gebruiken.
Cookie
Looptijd
Omschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Analytics" op te slaan.
Marketing cookies worden gebruikt om een bezoeker te kunnen volgen op het internet. Wanneer je hiervoor toestemming hebt gegeven plaatsen wij zogeheten tracking cookies om persoonsgerichte aanbiedingen en kortingsacties te kunnen presenteren via verschillende online kanalen.
Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld
Cookie
Looptijd
Omschrijving
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker voor de cookies in de categorie "Overig" op te slaan.