Het bedrijf KeyService Nederland / Plumberservice uit Helmond en de bestuurder daarvan hebben van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete gekregen van in totaal 250.000 euro. Het bedrijf hield er ‘misleidende en agressieve praktijken’ op na waardoor klanten in nood voor duizenden euro’s werden uitgeknepen.
Het zal je maar gebeuren, je kunt je huis niet meer in omdat je de sleutel kwijt bent. Je googelt dan naar een slotenmaker en je bent blij er een te vinden. Maar als deze dan het probleem heeft opgelost, dan krijg je een rekening van tot 2200 euro. En dat voor soms enkele minuten werk.
Klanten kregen vooraf van KeyService Nederland / Plumberservice geen informatie over de kosten en als ze klaagden over de bijzonder hoge rekening, dan werden ze onder druk gezet om meteen te betalen.
Sleutels kwijt en even snel je slot vervangen? Pas op met googelen
Aan dat soort praktijken wil de ACM een eind maken. Daarom legt de toezichthouder aan het bedrijf een boete op van 200.000 euro en de bestuurder mag nog eens 50.000 euro aftikken.
Ook misleiding
De ACM stoort zich niet alleen aan de agressieve manier van handelen, maar ook aan de misleiding waaraan het bedrijf uit Helmond zich volgens de ACM schuldig maakte.
Zo dachten consumenten dat het om een lokale slotenmaker ging. Ook schermde het bedrijf met kwaliteitseisen waaraan de slotenmakers zouden voldoen, maar daarop werd helemaal niet gecontroleerd. Er stonden online ook valse positieve recensies.
Bron: RTL Nieuws